Asiakas kysyi eilen, että mitenköhän oikein saisi oman yrityksensä jyrkemmälle kasvukäyrälle, kun se on viime vuosikymmenen kasvanut jokseenkin samaa vauhtia inflaation kanssa. Kävimme tästä hyvän keskustelun, ja ajattelin tässä jakaa näitä löydöksiä myös muiden pohdittavaksi.

Perinteisestihän kasvustrategiat jaetaan neljään kenttään, kuten oheisessa kuvassa:
Kasvunkartta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nopeaa kasvua haettaessa yleensä pohditaan, että pyritäänkö vain kasvattamaan nykyistä yritystä orgaanisesti, uusia asiakkaita hakien ja tuotteita lanseeraten, vai haetaanko kasvuloikkaa yrityskaupan kautta, ostamalla “valmista bisnestä”.

Kaikki ovat toki mahdollisia polkuja ja tilanteista riippuen hyviä tai huonoja. Kahdesta asiasta olimme kuitenkin selvästi yhtä mieltä:

1) Yllättävän moni yrityskauppa epäonnistuu, kun erilaisia yrityskulttuureja, toimintatapoja ja asiakassegmenttejä yritetään sovitella yhden katon alle. Usein kaupan mukana saadut osaajat ja asiakassuhteet liukenevat ja tuloslaskelmaa sekä tasetta paikkaillaan vuosia. Toki onnistumisiakin on, mutta sellainen vaatii taustalleen erityisen terävän analyysin ja poikkeuksellisen hyvää muutosjohtamista.

2) Yllättävän moni yritys jättää hyödyntämättä ihan arjessa tarjolla olevan kasvumahdollisuuden; myy enemmän nykyisille ja uusille asiakkaille. Onko teidän yrityksenne myynti ja markkinointi jo huippuunsa suunniteltua, seurattua, valmennettua ja johdettua toimintaa? Onko markkinoinnin ja myynnin prosessi kuvattu, tavoitetasot asetettu ja porukka tekemässä aktiivityötä, visuaalisen mittaritaulun innostamana?

Tsemppiä syksyyn!